حمام افراکتی قائمشهر

Ghaemshahr

نام ثبتی: حمام افراکتی قائمشهر

 قدمت: قاجاریه || شمارهٔ ثبت: ۸۸۰۲ || تاریخ ثبت: ۱۳۸۲/۰۳/۱۰ || نشانی: شهرستان قائم شهر، بخش مرکزی، دهستان بالاتجن، روستای افراکتی.

گرمابه قدیمی روستای بالا افراکتی در وسط روستا در میدان فضیلت قرار دارد.

حمام افراکتی

حمام افراکتی تمام عناصر اصلی گرمابه های قدیمی ایرانی شامل هشتی ورودی، سربینه، میان در ، گرمخانه، خزینه و چال حوض را دارد. این بنا از سنگ، آجر و گل ساخته شده است. آتشدان یا تون گرمابه با ورودی مجزا در جوار فضای اصلی گرمابه بوده و پوشش جرزهای داخلی را اندودی از ساروج تشکیل می دهد.

این گرمابه دارای دو گنبد بزرگ و 7 جام خانه بوده که نور گرمابه را تامین می کرده است. گرمابه قدیمی بالا افراکتی، نیمی از آن در داخل زمین واقع ده و بام آم حدود 2 متر از سطح زمین اطراف ارتفاع دارد. این روش ساختن گرمابه، تبادل حرارتی را در زمستان و تابستان میان داخل گرمابه و فضای خارج آن به حداقل می رسانده و خاک نقش عایقی حرارتی را داشته است.

همچنین قرار گرفت بنا در دل زمین ، مقاومت آن را در برابر خطر زلزله افزایش می دهد. این گرمابه تا اوایل دهه 60 مورد استفاده قرار می گرقته است.

حمام افراکتی

حمام افراکتی

حمام افراکتی

 

تصاویر حمام افراکتی قبل از بازسازی:

 

حمام افراکتی

 

حمام افراکتی

 

حمام افراکتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

شبکه بهداشت و درمان قائمشهر

آدرس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر: قائمشهر، میدان طالقانی، خیابان تهران، البرز 66، شبکه بهداشت و درمان قائمشهر شماره تماس : 1-42270330-011 دورنگار : 42270611-011 ایمیل :  s.mazandaran@behdasht.gov.ir     مراحل ارائه خدمات بالینی به بیماران غیر اورژانسی در مرکز بهداشت:  با ورود بیمار به پذیرش،  مسئول پذیرش استحقاق سنجی نوع بیمه را برای بیمار […]
شبکه بهداشت و درمان قائمشهر