جاذبه های گردشگری

جاذبه های طبیعی، مذهبی و آثار تاریخی بسیاری در شهرستان قائمشهر وجود دارد که عاملی شده تا مسافران زیادی را که به گشت و گذار در شهرهای شمالی علاقه دارند را در خود جای دهد.

جاذبه های طبیعی:

منطقه حفاظت شده خیبوس
منطقه حفاظت شده خیبوس که دارای ۳۴۷۱ هکتار مساحت است، در حدفاصل جنگل های جنوبی نزدیک قادیکلای قائمشهر و مناطق باغ کوه برنجستانک شیرگاه واقع شده است. منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست در ایران به شمار می رود.

جنگل کوتنا
روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قائمشهر که کوتنا (کوه تنها) نام دارد، روستایی زیبا که در ۶ کیلو متری جنوب شرقی شهرستان قائمشهر واقع شده است. قرار گرفتن شالیرزارها و دشت در جلوی این روستا موجب شده تا طبیعت بسیار زیبایی برای پذیرایی از مسافران مهیا گردد.

سد زمزم
سد زمزم یا همان سد برنجستانک از نوع خاکی که در هشت کیلومتری جاده قائمشهر به تهران در روستای برنجستانک و در منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس واقع شده است. طول سد ۲۴۲ متر، عرض آن ۱۰ متر، ارتفاعش ۳۲ متر و حجم آن ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ متر مکعب می باشد.

آب بندان ساروکلا
منطقه ای سرسبز با مناظر دیدنی به همراه یک دریاچه مصنوعی به نام آب بندون یا آب بندان که یکی از جاذبه‌ها و مناطق طبیعی و گردشگری شهر قائمشهر محسوب می گردد و با ۱۰هزار متر مساحت در ضلع شرقی روستا کوهساران واقع گردیده است. مزارع شالیزار و چمنزارها به همراه باغ های مرکبات در کنار این آبگیر دیده می شود.

چشمه آب معدنی هزارون
این چشمه در روستای واسکس قائمشهر و در مجاورت امامزاده زکریا واقع گردیده است برای دسترسی به این روستا باید از جاده فرعی از مسیر اصلی تهران ـ شمال که به طرف شرق امتداد یافته است، پس از حدود یک و نیم کیلومتر به این روستا می رسید. چشمه هزارون یک و نیم لیتر آب در ثانیه از خود ساتع می کند.

پارک جنگلی تلار
در مسیر موسوم به جاده نظامی و در انتهای این جاده، در ورودی غربی قائمشهر و همچنین در انتهای جاده بابل، قبل از پل ارتباطی قائمشهر به بابل که برروی رود تلار بنا شده است، به طرف جنوب از جاده اصلی جدا شده و در موازات رود تلار امتداد یافته است. در طول مسیر مناظر طبیعی زیبائی به چشم می خورد که مهمترین آن یک دریاچه زیبا در حاشیه جاده میباشد.

جاذبه های تاریخی:

تپه های باستانی گردکوه

گردکوه شامل سه تپه بزرگ باستانی است که بلندترین آنها ۲۶ متر بلندا دارد و دیرینگی آنها تا عصر آهن تخمین زده شده است. در کاوش‌های انجام شده در این منطقه گورستانی با دیرینگی ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد یافت شده است. همچنین اشیائی هم چون ظروف سفالی مربوط به دورانساسانیان و اشکانیان یافت شده است. شواهدی وجود دارد که این تپه‌ها در دوران ساسانیان و پس از حمله اعراب کاربرد نظامی داشته و تپه بلند ۲۶ متری دژ نظامی بوده است. این تپه‌ها در جنوب شرقی شهر قائم شهر واقع شده است. این آثار در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۸۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

تپه طالقانی

مربوط به هزاره دوم و هزاره اول است و در قائم شهر واقع شده. کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه باستانی کوی طالقانی قائم شهر در سال ۱۳۸۴ منجر به کشف بقایای اسکلت یک سگ ۳۰۰۰ ساله شد که با آئین تدفین در گورستان انسانها دفن شده بود. باستان شناسان احتمال می‌دهند که این سگ از حرمت و جایگاه خاصی در آن دوران برخوردار بوده است. این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های مذهبی:

امام زاده یوسف رضا (ع)

ایشان فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) هستند. مقبره امام زاده یوسف رضا در مرکز شهر قائمشهر قراردارد.