شهید جعفر مهدوی ملک کلایی

Ghaemshahr

شهید سرلشکر خلبان جعفر مهدوی ملک کلائی در سال 1333 در روستای ملک کلا قائم شهر متولد شد.

جعفر-مهدوی

تحصیلات ابتدایی را در روستا تکمیل کرد. به علت علاقه به ادامه تحصیل هر روز فاصله 4 کیلومتری تا قائم شهر را پیاده طی می کرد.

همسر شهید می گوید: بعداز پایان دوره دبیرستان به علت پایین بودن سنش نتوانست به سربازی برود. به همین دلیل به مدت دوسال در یک مدرسه ملی در شهرستان قائم شهر به عنوان معلم خدمت کرد. به رغم مخالفت خانواده از معلمی انصراف داد و در سال 1352 به استخدام هوانیروز ارتش در رسته خلبانی درآمد. پس از اتمام آموزش های خلبانی بالگرد با درجه ستوان سومی به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد.

در سال 1357 ازدواج کرد ثمره اش دختری به نام الهام است که در زمان شهادت پدر 5 ماهه بود.

همسر شهید می گوید:

قبل از انقلاب برای نشان دادن مخالفت خود با رژیم از رفتن به پایگاه امتناع می کرد. همچنین به پخش اعلامیه های امام خمینی(ره) مبادرت می ورزید.

در روستای خود مردم را نسبت به اهداف انقلاب آگاه می کرد. سرانجام توسط عوامل رژیم دستگیر و زندانی و پس از چند روز با سر تراشیده، خسته و ضعیف آزاد شد.

وی ادامه می دهد: بعد از شهادت وی، خانواده اش به اتفاق خانواده شهید وجدانی به دیدار امام خمینی(ره) رفتند. امام ضمن دادن تسلی خاطر به بازماندگان یاد و خاطره شهدای هوانیروز را گرامی داشتند.

جعفر-مهدوی

سرهنگ خلبان زعفرانی از همرزمان این شهید می گوید:

در غائله پاوه از لحظه شروع و در تداوم جریان عملیات امداد و نجات (رساندن آذوقه و مهمات، ترابری نیرو، تخلیه شهدا و مجروحین) و شکستن حلقه محاصره ضد انقلاب با شهید مهدوی بودم.

درتاریخ 23 مردادماه 1358 طی یک مأموریت از طرف فرمانده پایگاه هوانیروز کرمانشاه بر فراز پاوه پرواز کردیم. شهید دکتر چمران و 110 نفر از نیروهای سپاه پاسداران و بسیج در محاصره ضد انقلاب قرار گرفته بودند.

با چهار فروند بالگرد از پایگاه هوانیروز کرمانشاه به پاوه مهمات و نیرو حمل می کردیم. از هر طرف گلوله می بارید و هر بالگرد 4 دقیقه فرصت برای نشستن و برخاستن داشت. مهمات را خالی و مجروحین و شهدا را به بالگردم انتقال دادند.

هنوز دو دقیقه از حرکتمان نگذشته بود که متوجه شدیم بالگرد خلبان مهدوی مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرد. خلبان ‘محمد وجدانی’ در دم شهید و با اصابت گلوله دشمن گردن خلبان مهدوی بریده شده ولی نفس می کشید. او را به بیمارستان کرمانشاه منتقل ولی تلاش پزشکان برای زنده ماندن وی بی نتیجه ماند. خلبان مهدوی در بیستمین روز ماه مبارک رمضان سال 1358 به شهادت رسید.

جعفر-مهدوی

وصیت نامه:

در وصیت نامه شهید سرلشکر خلبان جعفر مهدوی ملک کلائی چنین آمده است: ما از خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم. خدایا ! تو می دانی که من چیزی عزیزتر از جانم نداشتم که فدای تو کنم. خدایا ! تو می دانی که این انقلاب بزرگ اسلامی حاصل زحمت انسانهایی است که خون هایشان نهال تازه اسلام را زنده کرده است. این انقلاب برای ما نقطه شروع حرکتی است که ابتدا و انتهایش همان است که تو در قرآن وعده داده ای و من امید دارم که با نثار خونم این نهال تازه را جان دهم.

نام شهید مهدوی به همراه خلبان شهید محمد وجدانی به عنوان اولین شهدای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت شد است.

شهید جعفر مهدوی ملک کلایی با درجه سرتیپ دومی در آمار شهدای هوانیروز و جنگ منظور شده و مزارش در گلزار شهدای قائم‌شهر می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

راه آهن قائمشهر

آدرس ایستگاه راه آهن مرکزی قائمشهر: خیابان شهید مدرس روبروی کلانتری ١١ شماره تلفن:   ٤٢٢١٦٤٠٩   سایت خرید بلیط قطار:    www.raja.ir   برنامه و ساعت حرکت قطارهای محلی از ایستگاه راه آهن قائمشهر:  (برنامه مذکور از اول تیرماه ۱۴۰۲ تا پایان مهرماه ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.) بهای بلیط قطار […]